2015-heden De nieuwe zeesluis bij IJmuiden; de grootste ter wereld. De huidige Noordersluis is te klein geworden. Collega Flip van Dijk is als System Integrator IA namens RWS verantwoordelijk voor een integraal systeemontwerp waarbij alle technische systemen aan de specificaties voldoen.
Grootste Zeesluis ter wereld
Er komt een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. De huidige Noordersluis is te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. De nieuwe sluis biedt ruimte voor ontwikkeling van de Amsterdamse havenregio en het groeiende bezoek van cruiseschepen alsmede goederentransport. Met afmetingen van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep wordt de nieuwe sluis de grootste zeesluis ter wereld.
De bouw van de zeesluis is een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en provincie Noord-Holland. OpenIJ, een consortium bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en 26 jaar onderhoud van de nieuwe sluis volgens een DBFM contract. De bouw start in 2016 en naar verwachting is de sluis eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.
Systeemintegratie
Covalent is aan de zijde van opdrachtgever Rijkswaterstaat betrokken als System Integrator Industriële Automatisering (IA). Deze rol heeft betrekking op alle technische systemen zoals energievoorziening, radar, telefonie, marifonie, kantoorautomatisering en bediening en besturing. Hoofdtaak van Flip van Dijk is zorgen dat alle deelsystemen aan de specificaties voldoen en tot een goed samenwerkend integraal ontwerp leiden. Zo neemt hij deel aan de eisensessies, ook wel ontwerpateliers genoemd, waarin de opdrachtnemer vragen stelt over de beschreven eisen en interpretatie daarvan.
IA als specialisme
Flip is gevraagd op basis van zijn kennis en ervaring met betrekking tot complexe IA projecten. Eerder al werd hij op basis van zijn specialisme betrokken bij de renovatie van de Stuwensembles in de Nederrijn en Lek en de integratie van een nieuw besturingssysteem van een olieraffinaderij van ESSO. Flip: “De nieuwe sluis wordt heel groot, dat is indrukwekkend. Maar qua besturing maakt dat het project niet veel ingewikkelder dan een kleine sluis. De complexiteit zit in de uitdaging om alle systemen op elkaar aan te laten sluiten, de bediening te laten lijken op die van de andere sluizen in IJmuiden én om alle partijen, van eigenaar RWS en gebruiker Havenbedrijf Amsterdam tot onderhoudsaannemer OpenIJ, op één lijn te krijgen. Gelukkig maakt de opdrachtnemer, ingegeven door het DBFM contract, hele robuuste ontwerpkeuzes. Het bewaken van de integraliteit maakt dit een bijzonder mooie opdracht.”