Het project Reconstructie Knooppunt De Nieuwe Meer is een belangrijk infrastructuurproject in Amsterdam. Dit project omvat de reconstructie van het knooppunt, waarbij vier nieuwe bruggen worden gebouwd. “Als disciplineleider van het BTI-team, is het mijn taak om de bedientorens functievrij te maken. Dit houdt in dat we ervoor zorgen dat de bediening van de bruggen op een andere locatie kan plaatsvinden.” Aldus Freddie Wolff, disciplineleider BTI-team binnen het Schinkelbruggen project.
Tot januari 2023 vond de bediening van de bruggen plaats vanuit de zuidelijke bedientoren. Vanuit deze toren had de bedienaar direct zicht op de bruggen, de scheepvaart en het wegverkeer. Deze bediening is in december verplaatst naar een tijdelijke bedienkeet. Om dit mogelijk te maken heeft de aannemer kabels en leidingen getrokken, bordessen geplaatst aan de bruggen en camera’s geplaatst. Deze camera’s zijn gemonteerd op bordessen aan de vijf bruggen. Dit zorgt ervoor dat de operators in de tijdelijke bedienkeet indirect zicht hebben op de scheepvaart en het landverkeer. Zo kunnen zij de bruggen bedienen en zijn ze niet afhankelijk van de werkzaamheden van de aannemer.
Het verplaatsen van de bediening is een belangrijk onderdeel van het project Schinkelbruggen. Het zorgt ervoor dat de bruggen blijven functioneren tijdens de bouw van de nieuwe bruggen en het knooppunt. Het is echter ook een ingewikkeld proces dat goed gecoördineerd moet worden.
“Als disciplineleider van het BTI-team heb ik de verantwoordelijkheid om dit proces in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat de bediening van de bruggen soepel blijft verlopen.
De nieuwe camera’s die we hebben geïnstalleerd, zijn een belangrijke aanvulling op het bedieningssysteem van de bruggen. Ze zorgen ervoor dat de operators altijd zicht hebben op de scheepvaart en het landverkeer, ook als er bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden plaatsvinden die het zicht belemmeren. Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar zorgt er ook voor dat de bruggen efficiënter bediend kunnen worden.”