Project Zeesluis IJmuiden
Zeesluis IJmuiden, een project dat in de periode 2015-2021 is gerealiseerd, is een indrukwekkend technisch hoogstandje, het betreft de grootste zeesluis ter wereld. De Noordersluis was niet meer toereikend voor de steeds groter wordende zeeschepen, met name de diepte van de sluiskolk laat niet meer alle schepen bij laag water binnenvaren, en daarnaast is het einde van de levensduur zo langzamerhand bereikt. Om de ontwikkeling van de Amsterdamse havenregio en de toenemende vraag naar goederen- en cruiseschepen te accommoderen, was de bouw van een nieuwe zeesluis noodzakelijk.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en provincie Noord-Holland hebben de handen ineen geslagen voor de bouw van deze nieuwe zeesluis. Het consortium OpenIJ, bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF, heeft het ontwerp, de bouw, de financiering en het 26-jarig onderhoud van de nieuwe sluis op zich genomen middels een DBFM-contract. De bouw is gestart in 2016 en sinds begin 2022 is de sluis beschikbaar voor de scheepvaart.
De rol van Flip van Dijk vanuit Covalent
Als System Integrator Industriële Automatisering (IA) namens Rijkswaterstaat was Covalent betrokken bij dit prestigieuze project. Flip van Dijk vervulde hierin de rol van System Integrator IA en had als hoofdtaak om ervoor te zorgen dat alle technische systemen aan de specificaties voldeden en tot een goed samenwerkend integraal ontwerp zouden leiden. Hij participeerde in de ontwerpateliers, waarin opdrachtgever en opdrachtnemer in dialoog gingen over het ontwerp, de contracteisen en hun interpretatie.
Flip is gevraagd voor dit project vanwege zijn expertise en ervaring met betrekking tot complexe IA-projecten. Eerder was hij betrokken bij de renovatie van het Stuwensemble in de Nederrijn en Lek en bij de realisatie van een nieuw besturingssysteem en een nieuwe controlekamer van een olieraffinaderij van ESSO.
Robuuste ontwerpkeuzes
De complexiteit van project Zeesluis IJmuiden zit hem vooral in het feit dat alle systemen op elkaar moeten worden afgestemd zodanig dat de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de sluis voor de scheepvaart maximaal is, en de bediening overeen moet komen met die van de andere sluizen in IJmuiden. De zeesluis heeft een kolk met een lengte van 500 meter, een breedte van 70 meter en een diepgang van 18 meter. Elke sluisdeur heeft een zesvoudige aandrijving en 16 nivelleerschuiven. Elk falen van een enkel onderdeel zal niet leiden tot uitval of vermindering van prestaties van het nivelleerproces of openen en sluiten van de sluisdeuren.
Meer over dit project: