Als onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie (VenR) waarin Rijkswaterstaat 100 objecten renoveert of vervangt, worden meerdere tunnels in Zuid-Holland gerenoveerd. Het gaat om renovatie en/of upgrade van de tunnel technische installaties (TTI) en de systemen voor bediening, besturing en bewaking tunnels (3BT). Hierdoor blijven de tunnels ook in de toekomst veilig en beschikbaar.
Binnen het project Tunnelrenovaties Zuid-Holland (PTZ) worden 7 tunnels gerenoveerd:
De Thomassentunnel, de Sijtwendetunnel, de Beneluxtunnel, de Noordtunnel, de Botlektunnel, de Tweede Heinenoordtunnel en de Drechttunnel.
Bob de Vos is betrokken als senior adviseur in het Technisch Team van PTZ.
Beperkte hinder
De meeste PTZ tunnels bevinden zich in drukke snelwegen met beperkte mogelijkheden tot omrijden, zoals de A4, A15 en A16. Het langdurig afsluiten van tunnels, zoals gebruikelijk bij renovaties, zou grote hinder opleveren voor de weggebruikers van bijvoorbeeld de Ring Rotterdam. Het PTZ team werkt daarom aan alternatieve ombouwmethodes, om de beschikbaarheid van de tunnels zo optimaal mogelijk te houden.
De rol van Covalent bij PTZ
Bob heeft veel ervaring met renovatieprojecten, o.a. in de chemische industrie, maar ook bij de Metrolijn Oost in Amsterdam. Daarnaast heeft hij een aantal nieuwbouw-tunnelprojecten gedaan.
“De uitdaging van PTZ zit hem echter in de complexiteit en het grote speelveld. Naast de tunnelrenovaties spelen er diverse andere projecten die een raakvlak hebben met PTZ, zoals de renovatie van de van Brienenoordbrug en de brug over de Noord. Het is zaak om overzicht te houden op al deze ontwikkelingen, die als een soort schuivende panelen toch steeds weer in elkaar moeten vallen. Daarnaast moeten we heel inventief zijn om onze werkzaamheden uit te voeren in zowel een beperkte fysieke ruimte als in strakke tijdsintervallen. Dat maakt dit project erg interessant!”