Amsterdam bouwt een nieuwe verkeerscentrale (VCA) van waaruit de 5 gemeentelijke wegtunnels worden bewaakt en bediend. Tevens wordt vanuit de VCA het verkeersmanagement op het hoofdverkeersnet uitgevoerd. Deze omvangrijke operatie is verdeeld in verschillende deelprojecten, waaronder het Koppelen van de Tunnels. Hierbij wordt de Spaarndammertunnel aangesloten op de nieuwe verkeerscentrale.
Complexe aanpassingen en uniforme bediening
Het proces om de tunnels aan te sluiten op de nieuwe centrale is complex. Het vereist de ontwikkeling van een uniform koppelvlak (UKVCA) om data-uitwisseling tussen de tunnels en de centrale mogelijk te maken. Deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat alle tunnels uniform kunnen worden bediend, wat de efficiëntie voor operators verhoogt. Het UKVCA omvat een set van afspraken die de communicatie tussen de tunnels en de centrale stroomlijnt.
Voorbereiding, samenwerking en planning
De voorbereidingen voor het project zijn al een jaar aan de gang, met het contracteren van een bouwteam en het opstellen van het Voorlopig Ontwerp (VO). Het bouwteam, bestaande uit Heijmans, AEVO en de gemeente als opdrachtgever, werkt aan verdere ontwikkeling van het ontwerp naar een Uitvoeringsontwerp (UO). De implementatie van het UKVCA zal ook worden meegenomen in toekomstige renovatieprojecten voor andere tunnels. De samenwerking tussen verschillende partijen en de nauwkeurige planning zijn cruciaal voor het succes van het project, dat naar verwachting in het najaar van 2025 wordt afgerond.
Rol van Covalent in het project ‘Aansluiten Spaarndammertunnel’
Vanuit Covalent is Freddie Wolff ontwerpleider in het bouwteam, waarin Heijmans de AV MAP verzorgt en Aevo de aanpassingen aan het PLC / Scada systeem. Freddie is verantwoordelijk voor het opleveren van een maakbaar integraal ontwerp.
Realisatiefase en time management
Na de ontwerpfase gaat de realisatiefase van start. Ook dit is een uitdagende periode, gezien de tijdsdruk door meerdere lopende projecten. Naast het aansluiten van de Spaarndammertunnel moeten er ook andere projecten worden afgerond, zoals huisvesting, functionele systemen, en aanpassingen aan andere tunnels.
Projectmanagement en overlegstructuren
Om de tijdsdruk te beheren, worden regelmatig standup meetings gehouden, via Teams of face-to-face met bouwteampartners en gemeentespecialisten. Het gebruik van Relatics helpt om contracteisen te borgen en te volgen voor verificatie en validatie. Kleine teamoverleggen worden gehouden om technische problemen op te lossen, terwijl de tunnelbeheerorganisatie betrokken wordt via workshops en reguliere overleggen.
Uniforme bediening en klanttevredenheid
Door het aansluiten van de Spaarndammertunnel op de nieuwe verkeerscentrale, kan de tunnel op dezelfde manier worden bewaakt en bediend als andere tunnels in Amsterdam. Deze uniformiteit draagt bij aan een efficiëntere werking van de tunnels en een betere ervaring voor de gebruikers.
Het upgraden van de systemen en installaties in de Spaarndammertunnel zorgt er tegelijkertijd voor dat deze optimaal worden geïntegreerd in het nieuwe bedieningssysteem, waardoor een verbeterde veiligheid en efficiëntie, maar ook een naadloze overgang naar de nieuwe verkeerscentrale gerealiseerd wordt. Zonder verstoringen voor de weggebruikers.
Zo levert Covalent een mooie en belangrijke bijdrage aan de optimalisatie van het Amsterdamse wegennet.